Veelgestelde vragen bibliotheek

Lidmaatschap en bibliotheekpas

Hoe sluit ik een jaarabonnement af?

  • Via de website

Ga naar ‘Lid worden’ en vul je gegevens in. Je betaalt de inschrijfkosten en de contributie via iDEAL. Vervolgens haal je jouw bibliotheekpas op in een van onze vestigingen. Vergeet daarbij niet om een geldig ID mee te nemen!

  • In een bibliotheekvestiging

Je vult ter plekke een formulier in en je ontvangt je bibliotheekpas direct. Je betaalt de contributie met je pinpas of via een jaarlijkse automatische incasso. De incassomachtiging onderteken je tijdens de inschrijving. Vergeet niet een geldig ID mee te nemen!

Hoe sluit ik een maandabonnement af?

  • Via de website

Ga naar ‘Lid worden’ en vul je gegevens in. Je betaalt de inschrijfkosten en de contributie voor de eerste maand via iDEAL. Ook geef je een machtiging af voor het incasseren van de contributie voor de vervolgmaanden. Je kunt jouw bibliotheekpas ophalen in een van onze vestigingen. Vergeet niet om een geldig ID mee te nemen!

  • In een bibliotheekvestiging

Je vult ter plekke een formulier in en je ontvangt je bibliotheekpas direct. Je betaalt de contributie via een maandelijkse automatische incasso. De incassomachtiging onderteken je tijdens de inschrijving. Vergeet niet een geldig ID mee te nemen!

Betaal ik behalve mijn contributie nog andere kosten?

Als je 14 jaar of ouder bent, betaal je bij inschrijving eenmalig administratiekosten van 3 euro. Deze betaal je tegelijk met de eerste contributietermijn. Voor jeugdleden tot en met 13 jaar gelden deze kosten niet.

Word/ben ik lid van alle vestigingen in Haarlemmermeer?

Ja, je lidmaatschap geldt voor alle bibliotheekvestigingen van C. (kijk bij ‘Praktisch’ voor een overzicht van alle bibliotheekvestigingen).

Wat is de vervaldatum van mijn jaarabonnement?

Bij een jaarabonnement betaal je de contributie per periode van één jaar. Deze periode gaat in op de datum van inschrijving en wordt afgerond naar de eerstvolgende maand. Heb je je bijvoorbeeld op 18 mei ingeschreven, dan geldt vanaf het jaar daarop steeds 1 juni als vervaldatum.

Hoe verleng ik mijn jaarabonnement?

Als je betaalt via een automatische incasso hoef je niets te doen. Je ontvangt jaarlijks per inbox bericht (inloggen op de website of in de Wise app) een aankondiging van de incasso.

Betaal je op een andere manier? Dan ontvang je ongeveer 6 weken voor de vervaldatum een e-mail met het verzoek om de contributie te betalen. Je kunt dit doen via iDEAL nadat je bent ingelogd via ‘Inloggen’, via bankoverschrijving of met je pinpas in de vestiging.

Hoe verleng ik mijn maandabonnement?

Je maandabonnement loopt automatisch door. Je ontvangt elke maand in je inbox (inloggen op de website of in de Wise app) een aankondiging van de eerstvolgende incasso.

Kan ik mijn abonnement tussentijds wijzigen?

Overstappen van een Klein naar Compleet abonnement of andersom is altijd mogelijk. Dit kan op ieder moment gedurende de looptijd, of per de eerstvolgende vervaldatum. Dit geldt ook voor het wijzigen van jaarabonnement naar een maandabonnement.

Hoe wijzig ik mijn abonnement van Klein naar Compleet?

Je kunt dit zelf wijzigen in je persoonlijke account via ‘Inloggen’ of per e-mail aanvragen bij de klantenservice van jouw bibliotheekvestiging. Ook in de bibliotheekvestiging zelf kun je jouw abonnement laten wijzigen.

Je betaalt het verschil in contributie bij via iDEAL of met je pinpas in de vestiging.

Hoe wijzig ik mijn abonnement van Compleet naar Klein?

Je kunt dit zelf wijzigen in je persoonlijke account via ‘Inloggen’ of per e-mail aanvragen bij de klantenservice van jouw bibliotheekvestiging. Ook in de bibliotheekvestiging zelf kun je jouw abonnement laten wijzigen.

Je ontvangt het verschil in contributie retour op je bankrekening.

Hoe wijzig ik mijn jaarabonnement in een maandabonnement?

Je kunt dit zelf wijzigen in je persoonlijke account via ‘Inloggen’ of per e-mail aanvragen bij de klantenservice van jouw bibliotheekvestiging. Ook in de bibliotheekvestiging zelf kun je jouw abonnement laten wijzigen.

Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens?

Ben je verhuisd of heb je bijvoorbeeld een nieuw e-mailadres? Je kunt op de volgende manieren een wijziging doorgeven:

  1. Via de klantenservice van jouw bibliotheek vestiging. Bekijk de contactgegevens van onze vestigingen.
  2. Via je persoonlijke account, nadat je bent ingelogd.
  3. Bij de klantenservice in de bibliotheek. Vergeet niet je pas mee te nemen!

Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

Opzeggen van je lidmaatschap kan alleen schriftelijk, via de onderstaande manieren:

  1. Via de klantenservice van jouw bibliotheek vestiging. Bekijk de contactgegevens van onze vestigingen.
  2. Via je persoonlijke account, nadat je bent ingelogd.
  3. Per brief aan een van onze vestigingen.

Waar kan ik mijn bibliotheekpas voor gebruiken?

  1. Lenen en verlengen van materialen (via de zelfservice) in de bibliotheek.
  2. Aanmelden/inloggen op de website (‘Inloggen’) of onze Bibliotheek Wise App. Je gebruikt hiervoor het pasnummer (begint met 4848).
  3. Betalen van diverse bedragen (zoals contributie) bij de betaalautomaat in de bibliotheekvestiging.
  4. Kopiëren en printen. Hiervoor heb je voldoende tegoed nodig. Kijk ook bij de veelgestelde vragen onder kopiëren, printen en internetten.

Hoe betaal ik met mijn bibliotheekpas?

Bij de betaalautomaat in de vestiging scan je je bibliotheekpas. Tik op het scherm op “betalen”, selecteer het openstaande bedrag en betaal met je pinpas of vanuit je bibliotheektegoed.

Hoe zet ik een tegoed op mijn bibliotheekpas?

Bij de betaalautomaat in de vestiging scan je je bibliotheekpas. Tik op het scherm op ’tegoed opwaarderen’, kies een bedrag en betaal met je pinpas.

Mag een ander mijn bibliotheekpas gebruiken?

Met jouw toestemming mag bijvoorbeeld je partner of ander gezinslid je bibliotheekpas gebruiken. Let op: je blijft als pashouder zelf verantwoordelijk voor het (onbeschadigd en tijdig) terugbrengen van materialen!

Kan ik een extra bibliotheekpas aanschaffen bij mijn abonnement?

Wil je met één of meerdere gezinsleden samen van jouw abonnement gebruikmaken, maar wil je daarbij onafhankelijk van elkaar zijn? Dan kun je in de bibliotheek een zogenaamde partnerpas aanschaffen voor 10 euro. Dit kan alleen bij het Compleet abonnement en is alleen bedoeld voor personen in hetzelfde huishouden (die op hetzelfde adres wonen).

Wat als ik mijn bibliotheekpas kwijt ben?

In een van de bibliotheekvestigingen koop je voor 3 euro een nieuwe bibliotheekpas. Je abonnement en eventueel geleende materialen gaan automatisch over op de nieuwe pas (alleen je pasnummer wijzigt). Blokkeer altijd je pas in geval van verlies of diefstal. Zo voorkom je eventueel misbruik door derden. Blokkeren kan via MijnMenu nadat je bent ingelogd of bij de klantenservice in de bibliotheek.

Valt een bibliotheeklidmaatschap ook onder de regeling 'Haarlemmermeer Doet Mee'?

Ja. Woon je in de gemeente Haarlemmermeer en kun je sport, recreatieve of culturele activiteiten niet betalen? Dan kun je gebruikmaken van de regeling Haarlemmermeer Doet Mee, waar de Bibliotheek Haarlemmermeer ook aan mee doet. Lees hier meer over de voorwaarden.

Je persoonlijke account

Wat is mijn persoonlijke account?

Via je persoonlijke account (‘Inloggen’) kun je onder andere inzien welke materialen je in bezit hebt, materialen verlengen, persoonlijke gegevens wijzigen, je abonnement wijzigen en betalingen verrichten.

Hoe kan ik voor het eerst inloggen?

Klik bovenaan de pagina op ‘Inloggen’ en/of op het icoontje met het poppetje. Voer als gebruikersnaam je pasnummer in (begint met 4848) en klik op “wachtwoord opvragen”. Vul vervolgens je e-mailadres in en klik op “opvragen”. Je ontvangt een e-mail (check zo nodig je map met ‘ongewenste’ mail) met daarin een tijdelijk wachtwoord. Na het inloggen dien je dit tijdelijke wachtwoord aan te passen naar een zelf gekozen wachtwoord; zie volgende vraag.

Moet ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord aanpassen?

Na de eerste keer inloggen kun je bij ‘Mijn gegevens’ je gebruikersnaam aanpassen. Je mag ook je bibliotheekpasnummer aanhouden om in te loggen. Je bent wel verplicht om je wachtwoord aan te passen, bij ‘Mijn gegevens’. Het wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 karakters, waaronder een hoofdletter, een kleine letter, een cijfer en een leesteken.

Kan ik niet meer inloggen met een PIN-code?

Sinds 9 juli 2018 is het niet meer mogelijk om een pincode (geboortedag en -jaar) te gebruiken bij het inloggen op onze website. Gebruik je nog een pincode? Klik dan op de link ‘wachtwoord opvragen’ in het inloggen-schermpje. Er wordt een mail gestuurd naar het mailadres dat bij je pasnummer geregistreerd staat. Het kan zijn dat dit mailadres voor meerdere pasjes wordt gebruikt. Geen probleem! Er wordt naar het nummer gevraagd voor welke er een wachtwoord moet worden aangemaakt. Is het mailadres onbekend? Neem dan even contact op met je bibliotheekvestiging.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Klik dan op de link ‘wachtwoord opvragen’ in het inloggen-schermpje. Voer je gebruikersnaam/pasnummer in en je ontvangt via e-mail een nieuw wachtwoord. Dit kun je vervolgens in je persoonlijke account weer aanpassen naar een zelf gekozen wachtwoord.

Het lukt me niet om in te loggen met de juiste gebruikersnaam en wachtwoord; wat nu?

Probeer als gebruikersnaam je pasnummer (begint met 4848) als je normaal gesproken een gebruikersnaam invoert. Lukt het nog steeds niet? Probeer of het lukt met een nieuw wachtwoord; klik op “wachtwoord opvragen” en voer vervolgens je e-mailadres in om een nieuw wachtwoord aan te maken. Let erop dat je het e-mailadres gebruikt dat bij ons in het systeem bekend is. Als niets werkt, neem dan contact op met de bibliotheek; dit kan via het contactformulier of telefonisch. NB: na een bepaald aantal foutieve inlogpogingen is je account geblokkeerd tot de volgende dag.

Ik zie mijn persoonlijke account niet (meer), waar kan ik het vinden?

Je persoonlijke account wordt zichtbaar als je bovenin het scherm op het icoontje van het poppetje klikt.

Hebben jullie ook een app?

Ja! Je kunt de ‘Bibliotheek Wise App’ downloaden in de verschillende app-stores. Log na het downloaden en installeren op dezelfde manier in als je op de website doet. Zie verder ”Hoe kan ik voor het eerst inloggen?”

Waar kan ik de app voor gebruiken?

De Bibliotheek Wise App gebruik je voor dezelfde doeleinden als je persoonlijke account op de website. Met de app kun je overal en altijd met jouw smartphone of tablet je bibliotheekzaken regelen!

Catalogus

Waar kan ik de catalogus gebruiken?

Je kunt zowel thuis als in de Bibliotheek gebruikmaken van de online catalogus op deze website of via de Bibliotheek Wise app.

Hoe kan ik iets zoeken in de catalogus?

Typ op deze pagina jouw zoekterm(en) in het zoekveld. Klik daarna op “Zoeken”. De zoekresultaten zijn nu zichtbaar.

Welke materialen kan ik zoeken in de catalogus?

Alle fysieke en digitale materialen (dus ook e-books!) die C. in de collectie heeft, zijn te vinden in de catalogus. Daarnaast zijn ook materialen te vinden (en te reserveren) uit een groot aantal bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland en de rest van Nederland.

Kan ik ook e-books in de catalogus zoeken?

Ja, je kunt ook e-books zoeken in de catalogus. Selecteer in de catalogus in het linkermenu onder materiaalsoort “e-books”. Staat dit er niet tussen? Dan is de titel niet als e-book beschikbaar.

Hoe kan ik een groot aantal zoekresultaten verkleinen?

In het linker menu in de catalogus kun je filters toepassen op de zoekresultaten. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op materiaalsoort of leeftijdscategorie.

Op welke zoektermen kan ik zoeken?

Je kunt onder andere zoeken op auteur, op titel en op trefwoord. In feite kun je zoeken op alle namen en woorden.

Hoe zie ik of een titel aanwezig is?

  1. Klik op de titel OF op de button “waar” om te zien in welke bibliotheek de titel aanwezig is. Als je de button “waar” niet ziet, dan zijn alle exemplaren uitgeleend.
  2. Onder tabblad “exemplaren” zie je een overzicht van onze bibliotheekvestigingen met daarbij de informatie of de titel daar aanwezig dan wel uitgeleend is.
  3. Helemaal rechts zie je de plek in de bibliotheek waar de titel te vinden is (mits aanwezig).

De titel is aanwezig in mijn bibliotheekvestiging, waar vind ik deze precies?

Materialen staan in de grotere vestigingen (C. Bibliotheek Centrum, C. Bibliotheek Floriande en C. Bibliotheek Nieuw-Vennep) in diverse werelden, bijvoorbeeld ‘Kids 0-8’ of ‘Spannend & Actief’. Onder de aanduiding van de wereld zie je in welke kast je moet zoeken en als laatste de gegevens die op de rug van het materiaal staan.

Het materiaal is aanwezig, maar waarom kan ik het toch niet vinden?

Met name de nieuwere materialen kunnen op diverse thema-displays in de bibliotheek liggen. Ook kan het zijn dat het materiaal net is ingeleverd, maar nog niet in de kast is gezet. Vraag gerust een medewerker om hulp!

Ik zie mijn bibliotheekvestiging niet in het zoekresultaat, wat betekent dat?

Dan heeft jouw bibliotheekvestiging de door jou gevraagde titel niet in de collectie. Is hij wel in een andere vestiging aanwezig? Dan kun je hem reserveren (zie onder “reserveren en verlengen”). Je kunt uiteraard ook naar de bibliotheekvestiging toe waar de titel wel aanwezig is. Met je bibliotheekpas kun je in alle vestigingen van C. lenen!

Het gezochte materiaal is in geen enkele vestiging aanwezig, wat nu?

Klik onderaan de getoonde bibliotheekvestigingen op “klik hier voor exemplaren in andere vestigingen”. Je ziet dan andere bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland die het materiaal wel in bezit hebben. Je kunt het materiaal reserveren via de oranje button ‘reserveer’.

Mijn zoekterm levert geen (bruikbare) resultaten op, wat kan ik doen?

Check de spelling van je zoekterm. Je kunt ook je zoekterm veranderen in alleen de achternaam van de schrijver, of een deel van de titel.

Lenen en terugbrengen

Hoe lang mag ik materialen lenen?

De leentermijn hangt af van het soort abonnement dat je hebt. Heb je een Klein abonnement? Dan is de leentermijn 3 weken. Je kunt je materialen éénmalig verlengen met nog eens 3 weken. Heb je een Compleet abonnement? Dan is de leentermijn voor alle materialen 3 maanden. Verlengen is bij dit abonnement niet mogelijk. Kijk ook bij ‘reserveren en verlengen.

Zijn er materialen met een afwijkende leentermijn?

Toptitels (herkenbaar aan een Toptitel-sticker) en titels die je aanvraagt bij andere Nederlandse bibliotheken (met uitzondering van Noord- en Zuid-Holland) leen je éénmalig voor 3 weken, ongeacht het type abonnement dat je hebt.

Waar kan ik materialen lenen?

Met je bibliotheekpas kun je in alle bibliotheekvestigingen van C. materialen lenen! Je maakt hierbij gebruik van een zelfbediening uitleenapparaat. Vergeet daarom niet je pas mee te nemen bij elk bezoek aan de bibliotheek.

Mag ik in elke bibliotheekvestiging materialen inleveren?

Ja, materialen die je in de ene bibliotheekvestiging hebt geleend mag je ook in een andere bibliotheekvestiging C. inleveren! Wij zorgen ervoor dat de materialen weer in de oorspronkelijke bibliotheekvestiging terechtkomen.

Kan ik mijn materialen inleveren als de bibliotheek dicht is?

Buiten openingstijden kun je je materialen inleveren in de daarvoor bestemde inname-brievenbussen. Dit is niet mogelijk in de vestigingen C. Bibliotheek Zwanenburg en C. Bibliotheek Badhoevedorp. LET OP: bij inleveren buiten openingstijden nemen wij je materialen pas de eerstvolgende werkdag in. Houd hier rekening mee in verband met de (uiterste) inleverdatum!

Wanneer betaal ik leengeld?

De meeste materialen (o.a. boeken en tijdschriften) zijn zonder verdere kosten te leen. Je hebt hiervoor reeds betaald door middel van je contributie. Heb je een Klein abonnement, dan betaal je voor een Toptitel (herkenbaar aan een Toptitel-sticker) of een DVD (speelfilm) een bedrag van €1,50 per 3 weken. Heb je een Compleet abonnement, dan zijn alle materialen gratis te leen.

Wat betaal ik als ik mijn materialen te laat inlever?

Heb je een Klein abonnement? Dan betaal je een dagvergoeding van € 0,10 per dag (voor Toptitels en DVD’s €0,50 per dag) als je het materiaal na de uiterste inleverdatum terugbrengt. Lever je de materialen niet meer in, dan ontvang je een nota voor materiaalvergoeding. Deze vervalt als je het materiaal alsnog inlevert. Bij het Compleet abonnement wordt na de leentermijn van 3 maanden geen dagvergoeding gerekend. Heb je na deze termijn nog materialen in huis, dan ontvang je een nota voor materiaalvergoeding. Deze vervalt als je het materiaal alsnog inlevert.

Krijg ik een herinnering als ik mijn materialen moet inleveren?

Ja, een paar dagen voor de inleverdatum ontvang je een herinnering via e-mail dat je nog materialen in huis hebt. Zo helpen we jou onnodige kosten te voorkomen! Ontvang je nog geen herinneringen? Log dan in op onze website of in de Wise app en geef dit vervolgens aan bij Mijn gegevens -> Berichtvoorkeuren -> Inleverattentie.

Ik wil lenen, maar het systeem geeft aan dat mijn bibliotheekpas geblokkeerd is?

Waarschijnlijk heb je nog kosten openstaan, bijvoorbeeld een dagvergoeding voor te laat ingeleverd materiaal of leengeld. Je bibliotheekpas is dan geblokkeerd voor het lenen of verlengen totdat je hebt betaald. Betalen kan via iDEAL als je bent ingelogd op de website of bij de betaalautomaat in de bibliotheekvestiging.

Ik ben een boek kwijt, wat nu?

Wij verzoeken je dit direct te melden bij de klantenservice. Wij brengen dan een materiaalvergoeding in rekening. Als inmiddels ook de leentermijn verstreken is, betaal je de ontstane dagvergoeding bovenop de materiaalvergoeding.

Ik lever beschadigd materiaal in, wat nu?

Wij verzoeken je dit direct te melden bij de klantenservice. Als de schade aantoonbaar door jou is veroorzaakt (je bent bijvoorbeeld de eerste lener, of het boek heeft zeer recente waterschade), dan brengen wij een materiaalvergoeding in rekening. Na je betaling wordt het materiaal automatisch van je pas verwijderd en afgeschreven.

Reserveren en verlengen

Hoe verleng ik mijn geleende materialen?

Heb je een Compleet abonnement, dan heb je al een lange uitleentermijn van 3 maanden. Het is daarbij niet mogelijk om te verlengen.

Als je een Klein abonnement hebt, kun je je materialen éénmaal verlengen met een termijn van 3 weken. Dit kan op de volgende manieren:

  1. Via je persoonlijke menu (nadat je ingelogd bent)
  2. Via de Bibliotheek Wise App
  3. In de vestiging met je bibliotheekpas. Ga naar een uitleenstation, scan je pas en kies ‘verlengen’. Je hoeft het materiaal niet mee te nemen naar de bibliotheek.

Telefonisch verlengen is niet mogelijk.

Wat als ik mijn geleende materialen te laat verleng?

Bij het Klein abonnement betaal je een vergoeding van € 0,10 per dag (voor Toptitels en DVD’s €0,50 per dag) als je je materialen verlengt na afloop van de eerste leentermijn. Je kunt het materiaal na betaling alsnog verlengen met een tweede termijn van 3 weken.

Welke materialen kan ik niet verlengen?

  1. Toptitels (herkenbaar aan een Toptitel-sticker). Deze leen je eenmalig 3 weken, ongeacht het type abonnement dat je hebt.
  2. Materialen uit andere Nederlandse bibliotheken (met uitzondering van Noord- en Zuid-Holland). Deze leen je éénmalig 3 weken, ongeacht het type abonnement.
  3. Materialen die in jouw bezit zijn, maar die intussen door een ander bibliotheeklid zijn gereserveerd (bij het Klein abonnement).

Kan ik materialen reserveren?

Ja, je kunt materialen op jouw naam klaar laten zetten in de bibliotheekvestiging van jouw voorkeur. Je ontvangt een e-mail zodra het materiaal voor jou klaarstaat. Reserveren is handig als de gewenste titel is uitgeleend of niet in de collectie van jouw vestiging voorkomt.

Kan ik ook materialen uit andere bibliotheken in Nederland reserveren?

Ja, je kunt uit maar liefst 26 andere bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland materialen reserveren. Als je de titel van jouw keuze in geen enkele bibliotheekvestiging van C. ziet, reserveert het systeem automatisch een exemplaar uit een bibliotheek in Noord- of Zuid-Holland. Je hoeft zelf geen keuze hieruit te maken! Voor deze materialen gelden dezelfde leenvoorwaarden als voor het lenen van materialen uit de eigen collectie van C.

Als het door jou gewenste materiaal in geen enkele bibliotheekvestiging van C. en de 26 andere Noord- en Zuid-Hollandse bibliotheken aanwezig is, dan kun je deze landelijk “Aanvragen” (zie verderop).

Let op!
In twee situaties kan het langer duren voordat een reservering binnen komt:

  1. De titel is nieuw in die betreffende bibliotheek: een titel is eerst drie maanden beschikbaar voor klanten van die bibliotheek.
  2. De titel is wel in collectie van C., maar is uitgeleend: In dat geval duurt het 8 weken voordat de reserveringsaanvraag naar een bibliotheek buiten Haarlemmermeer wordt gestuurd.

Hoe reserveer ik materialen?

  1. Via de online catalogus (thuis of in de bibliotheek) zoek je de gewenste materialen op.
  2. Je klikt op de detailpagina van het materiaal op de button ‘reserveer’.
  3. Meld je aan met je bibliotheekpasnummer en wachtwoord (die je ook gebruikt om in te loggen in je persoonlijke account).
  4. Check of je de juiste afhaalvestiging hebt geselecteerd en klik op ‘reserveer’.

Hoe weet ik wanneer mijn reservering klaarstaat?

Je ontvangt van ons een e-mail zodra de reservering voor je klaarstaat. Je reservering staat klaar op een aparte plank en is voorzien van een persoonlijke naamkaart. Na het ophalen leen je het materiaal uit op je bibliotheekpas. LET OP: Gereserveerde materialen staan maximaal 10 kalenderdagen voor je klaar.

Welke materialen kan ik reserveren?

Je kunt alle materialen reserveren, behalve tijdschriften en Toptitels.

Wat kost een reservering?

Heb je een Klein abonnement, dan zijn de kosten €0,50 per reservering. Vóór het uitlenen betaal je deze kosten met je pinpas in de bibliotheekvestiging. Heb je een Compleet abonnement, dan is reserveren gratis.

Hoeveel materialen kan ik maximaal reserveren?

Het aantal te reserveren materialen is bij alle abonnementen onbeperkt.

Hoe vraag ik materiaal aan dat niet bij C. en ook niet in andere Noord- en Zuid-Hollandse bibliotheken aanwezig is?

Heel gemakkelijk! Wanneer je de knop ‘aanvragen’ ziet op de plek waarop je normaliter ‘reserveren’ ziet, weet je dat dit materiaal niet binnen Noord- en Zuid-Hollandse bibliotheken aanwezig is. Je klikt op ‘aanvragen’ en je ziet dan welke kosten verbonden zijn aan deze reservering. Op dit moment kun je je reservering bevestigen of annuleren. Ook vul je je voorkeur voor afhaallocatie binnen Haarlemmermeer in en je bent al klaar. Je ontvangt een bevestigingsmail van deze reservering. Ook ontvang je een mail zodra je reservering op je wacht in de bibliotheek.

Kopiëren, printen en internetten

Kan ik kopiëren en printen en internetten in de bibliotheek?

Ja, dat is mogelijk in alle bibliotheekvestigingen van C. Internet is gratis toegankelijk, je hoeft niet in te loggen.  De naam van het netwerk is ‘Het Cultuurgebouw’. Om te printen of kopiëren zet je van tevoren een tegoed op je bibliotheekpas. Scan bij de betaalautomaat in de vestiging je bibliotheekpas. Tik op het scherm op ’tegoed opwaarderen’, kies een (toereikend) bedrag en betaal met je pinpas. Als je geen lid bent koop je een tegoedbon bij de betaalautomaat. Deze bon is onbeperkt geldig totdat je saldo €0 is.

Wat zijn de tarieven voor printen/kopiëren?

Kijk hier voor informatie over de tarieven voor printen/kopiëren.

Hoe betaal ik voor het printen/kopiëren?

Om te printen of kopiëren zet je van tevoren een tegoed op je bibliotheekpas. Scan bij de betaalautomaat in de vestiging je bibliotheekpas. Tik op het scherm op ’tegoed opwaarderen’, kies een (toereikend) bedrag en betaal met je pinpas.

Kan ik printen/kopiëren als ik geen lid ben van de bibliotheek?

Ja, dat kan. In dat geval koop je een tegoedbon bij de betaalautomaat in de bibliotheekvestiging. Deze bon is onbeperkt geldig totdat je saldo €0 is.

Hoe gaat het printen in zijn werk?

  1. Van te voren koop je print-/kopieertegoed (zie bovenstaande vragen).
  2. Zoek het document op (op een PC) en geef een printopdracht.
  3. Er verschijnt een pop-up. Voer je je bibliotheekpasnummer of bonnummer (niet-leden) in; het wachtwoord voor leden is het wachtwoord dat je ook gebruikt om in te loggen in Mijn Menu. Bij een tegoedbon is geen wachtwoord nodig. Klik op ‘accepteer’.
  4. Loop naar de printer en scan daar je bibliotheekpas/tegoedbon en het document wordt afgedrukt.

Hoe gaat het kopiëren in zijn werk?

  1. Van tevoren koop je print-/kopieertegoed.
  2. Scan je bibliotheekpas of tegoedbon (voor niet-leden) bij het kopieerapparaat.
  3. Het apparaat is nu klaar voor gebruik. Je kunt blijven kopiëren tot je saldo €0 is.

Kan ik mijn USB-stick gebruiken?

Op elke openbare PC kun je je USB-stick aansluiten. LET OP: de bibliotheek is niet verantwoordelijk voor verlies/diefstal. Het kan zijn dat een verouderd type usb-stick niet functioneert.

Is het internet in de bibliotheekvestiging gratis?

Ja, voor alle leden en bezoekers is het gebruik van het internet op de openbare pc’s gratis. Je hoeft niet in te loggen om te kunnen internetten.

Hebben jullie ook WIFI?

Ja! Het gebruik van het WIFI-netwerk is kosteloos en je hoeft er niet voor in te loggen. De naam van het netwerk is ‘Het Cultuurgebouw’.

Het laatste nieuws en aankomende events van C. in je mail?

Ontvang nieuwsbrief

Volg C. op social media