Grafisch ontwerper Lisa Sportel is de creatieveling die samen met haar collega Aniek Kroes de nieuwe huisstijl voor C. ontwierp. Maar hoe ontstaat nou zo’n nieuwe huisstijl? Welke verwijzingen kunnen we terugzien? Wat was hun inspiratie? Lisa vertelt het ons allemaal!
Een nieuwe huisstijl: een spannende zoektocht
Als je een nieuwe huisstijl maakt voor een bestaande organisatie, moet je rekening houden met de geschiedenis en met de identiteit die er al is. C. heeft bovendien te maken met veel verschillende doelgroepen en betrokken partijen. Lisa: “Dat maakte het ontwikkelen van een visuele identiteit best een uitdaging, maar ook bijzonder tof. Gelukkig hebben we goede uitleg gekregen van C. Nadat we alle websites van de verschillende disciplines hadden bekeken, hebben we veel vragen kunnen stellen. Waar wil C. naartoe? Wat is de stip aan de horizon? Vervolgens zijn we gaan kijken welke vormen, kleuren en lettertypes daarbij pasten. Tijdens het proces van ontwerpen hebben we onze ideeën regelmatig gedeeld met de opdrachtgever. We vinden het namelijk belangrijk dat we samen iets moois creëren.”
Verbinding en openheid
De belangrijkste waarden die de huisstijl moest uitstralen waren verbinding en openheid. “Die verbinding vind je vooral terug in het logo. Daarin zijn twee kleuren op een dynamische manier met elkaar verbonden. Dit staat symbool voor de verbinding tussen de plek (C.) en de mens, de bezoeker. Maar je kunt hierbij ook denken aan de verbinding tussen de verschillende kunstdisciplines die voorheen elk een eigen merk en organisatie hadden. De openheid zie je terug in de ronding van de C. Deze lijkt op de cirkel van de punt, maar is natuurlijk een stukje open.