Wat doe jij bij C.?
Ik werk bij de bibliotheek, en doe daar bijna alles wat in de bibliotheek moet gebeuren. Dat is bijv. zorgen dat de kasten en displays er goed uitzien; boeken bij elkaar zoeken voor een presentatie; boeken innemen en opruimen.
Het liefst help ik klanten met allerhande vragen. Een specifiek boek zoeken of advies geven over boeken; ook de lastigere klantvragen (bijv. over contributie); informatie geven over de online bibliotheek en andere online diensten. Veel helpen met printen of kopiëren.
Maar de bibliotheek is veel breder dan alleen boeken tegenwoordig.
Marga en ik geven ook de cursussen Klik+Tik (computercursus), Digisterker (uitleg over de digitale overheid) en sinds kort Digivitaler (leren omgaan met digitale medische informatie en apps).
Tijdens het digitaal spreekuur helpen we mensen die hulp nodig hebben met de online bibliotheekdiensten. En we hebben het IDO (Informatiepunt Digitale Overheid). Daar helpen we mensen met ingewikkelde vragen die met de digitale overheid te maken hebben, zoals Digid, rijbewijs verlengen, Woningnet en nog veel meer.
Joan en ik verzorgen ook nog de procedures en handleiding voor de collega’s.
Oh ja en ik help Functioneel Beheer nog wel eens met de automatisering, zoals bijvoorbeeld iets uittesten.
Hoe lang werk je hier al?
Al 18 jaar, Joan ook en Marga 17 jaar. Ja, het is leuk werk, dus we blijven lang.
Wat is het eerste dat je doet als je werkdag begint?
Dat is heel verschillend, ook afhankelijk van hoe laat we beginnen.
’s Morgens vroeg: computers opstarten, kranten op de leestafel, kijken in de briefing wat er allemaal speelt, boeken die ’s avonds zijn ingeleverd innemen. En dan de deur open gooien en de klanten ontvangen.
Bij een middagdienst: aansluiten bij de collega’s die al vroeg begonnen zijn en bespreken wat er ’s morgens gebeurd is en wat ’s middags moet gebeuren.
Als we ’s morgens een cursus geven dan is het beginnen met alle computers aanzetten; eventueel een laptop aansluiten voor een presentatie en cursisten ontvangen met een kopje koffie.