Terug

Gepubliceerd: dinsdag 28 maart 2023

Een kijkje achter de schermen met... Anja

Wij zijn C. Maar wie zijn eigenlijk de mensen achter C.? Medewerkers nemen je graag mee voor een kijkje achter de schermen. 

Vandaag het woord aan Anja Fijneman, medewerker publieke dienstverlening bij de bibliotheek van C.

Op de foto v.l.n.r.: Marga Harteveld, Anja Fijneman en Joan Verlaan 

Een kijkje achter de schermen met... Anja

Wat doe jij bij C.?

Ik werk bij de bibliotheek, en doe daar bijna alles wat in de bibliotheek moet gebeuren. Dat is bijv. zorgen dat de kasten en displays er goed uitzien; boeken bij elkaar zoeken voor een presentatie; boeken innemen en opruimen.

Het liefst help ik klanten met allerhande vragen. Een specifiek boek zoeken of advies geven over boeken; ook de lastigere klantvragen (bijv. over contributie); informatie geven over de online bibliotheek en andere online diensten. Veel helpen met printen of kopiëren.

Maar de bibliotheek is veel breder dan alleen boeken tegenwoordig. 

Marga en ik geven ook de cursussen Klik+Tik (computercursus), Digisterker (uitleg over de digitale overheid) en sinds kort Digivitaler (leren omgaan met digitale medische informatie en apps). 

Tijdens het digitaal spreekuur helpen we mensen die hulp nodig hebben met de online bibliotheekdiensten. En we hebben het IDO (Informatiepunt Digitale Overheid). Daar helpen we mensen met ingewikkelde vragen die met de digitale overheid te maken hebben, zoals Digid, rijbewijs verlengen, Woningnet en nog veel meer.

Joan en ik verzorgen ook nog de procedures en handleiding voor de collega’s.

Oh ja en ik help Functioneel Beheer nog wel eens met de automatisering, zoals bijvoorbeeld iets uittesten. 

Hoe lang werk je hier al?

Al 18 jaar, Joan ook en Marga 17 jaar. Ja, het is leuk werk, dus we blijven lang.

Wat is het eerste dat je doet als je werkdag begint?

Dat is heel verschillend, ook afhankelijk van hoe laat we beginnen.

’s Morgens vroeg: computers opstarten, kranten op de leestafel, kijken in de briefing wat er allemaal speelt, boeken die ’s avonds zijn ingeleverd innemen. En dan de deur open gooien en de klanten ontvangen.

Bij een middagdienst: aansluiten bij de collega’s die al vroeg begonnen zijn en bespreken wat er ’s morgens gebeurd is en wat ’s middags moet gebeuren.

Als we ’s morgens een cursus geven dan is het beginnen met alle computers aanzetten; eventueel een laptop aansluiten voor een presentatie en cursisten ontvangen met een kopje koffie.

Hoe ziet de rest van je werkdag eruit?

Hihi, zie hierboven onder het kopje “Wat doe je bij C.” Dus heel veel verschillende dingen. Van een kind helpen met boeken voor een spreekbeurt tot iemand helpen om een DigiD aan te vragen. En verder alles wat voorbij komt. 

Gaat er wel eens wat mis? Vertel!

Ja, als we een computercursus geven en de computers doen het niet. Dan gaan we eerst maar uitleg geven en vragen wat de cursisten precies willen leren.

In Nieuw-Vennep is ook een keer een leiding van de verwarmingsinstallatie kapot gegaan en toen stond binnen een uur bijna de halve bibliotheek blank. Omdat boeken niet zo goed tegen water kunnen hebben toen een paar drogers een aantal dagen staan loeien in de bieb.  

En een paar dagen later ging de buitendeur niet open en waren we de hele ochtend dicht, totdat het gerepareerd was.

Waar kijk jij naar uit bij C.? 

Concerten, Films in C. Nieuw-Vennep.

Zijn er interessante feitjes over jouw vakgebied?

De bibliotheek is tegenwoordig véél meer dan “stoffige” boeken. 

De klanten zijn een afspiegeling van de samenleving, dus dat is de hele dag schakelen. Het is nooit hetzelfde en het is nooit saai.

Klanten zijn soms zo blij met onze hulp dat ze terugkomen met koekjes, bonbons of een bos bloemen.

Wat vind je leuk om te doen in je vrije tijd?

Lezen, wandelen, fietsen, een stedentrip en……DANSEN.

Nieuws en aankomende events van Cpunt in je mail?

Ontvang nieuwsbrief

Volg Cpunt op social media