Terug

Gepubliceerd: maandag 26 juni 2023

Binnenkijken bij de St.Franciscusschool

Interview met Maartje van der Zon | interne cultuurcoördinator (icc-er) op de St. Franciscusschool in Haarlemmerliede

Maartje: “Op deze school vinden we het belangrijk dat kinderen zich kunnen ontwikkelen op meerdere vlakken. Ik geef zelf alle klassen beeldende lessen. Daarnaast staat ook bewegend leren centraal en krijgen de leerlingen natuurlessen. Dit proberen we zoveel mogelijk met elkaar te integreren. De enegizers die we hebben meegekregen uit de danslessen kunnen leerkrachten nog dagelijks inzetten om met de klas tussendoor in beweging te blijven.”

Binnenkijken bij de St.Franciscusschool

Zo aan het einde van het schooljaar heeft Maartje een vol cultureel jaar om op terug te kijken: ze is dit schooljaar begonnen als icc-er, heeft zelf beeldende lessen gegeven en heeft de opleiding tot  icc-er afgerond. 

Hoe cultureel ben je zelf?
Cultuur is er bij mij met de paplepel ingegoten. Mijn opa was etaleur, samen met mijn oma maakte hij ook glas en mijn oma aquarelleerde. Ook mijn ouders zijn creatief. Mijn vader is edelsmit en maakt daarvoor veel ontwerpen. Mijn moeder is wat technischer. Hun huis is een soort mini-museum waar de muren volhangen met schilderijen en portretten van beiden oma’s en opa’s en kunstwerken van mij en mijn zus. Een echte maakfamilie dus. 
Dat heeft ervoor gezorgd dat ik ben gaan schrijven en tekenen. Dat zijn nog steeds mijn hobby’s. Mijn grote droom is om ooit een kinderboek te schrijven of te illustreren, liever nog allebei. Daarnaast speel ik nog toneel bij een amateurvereniging in Haarlem.

Ik ben afgestudeerd aan de docentenopleiding Beeldende Kunsten. Daarna ben ik op deze school in het basisonderwijs gaan werken. De Franciscusschool wilde graag het team aanvullen met een kunstdocent. Het cultuureducatie-onderwijs kon ik helemaal gaan opzetten. Voor mij is dit een ontzettend leuke uitdaging. 

Hoe zie je creativiteit terug in het onderwijs van de St. Franciscusschool?
De Franciscus is een Cultuur met Kwaliteit (CMK) school. Dat betekent dat we meer aandacht besteden aan cultuur dan de meeste basisscholen. Zo hadden we dit jaar een vakdocent Dans, die in alle klassen drie lessen kwam geven. We zijn naar het Nemo en Teylersmuseum geweest en straks hebben we nog een jaarafsluiting met een dans workshop voor een schoolbrede opening van het landenfeest.
Dan eindigt onze kennismaking met dans, want volgend jaar leggen we de focus op muziek. 
Op deze school vinden we het belangrijk dat kinderen zich kunnen ontwikkelen op meerdere vlakken. Ik geef zelf alle klassen beeldende lessen. Daarnaast staat ook bewegend leren centraal en krijgen de leerlingen natuurlessen.Dit proberen we zoveel mogelijk met elkaar te integreren. De enegizers die we hebben meegekregen uit de danslessen kunnen leerkrachten nog dagelijks inzetten om met de klas tussendoor in beweging te blijven. Tijdens mijn beeldende lessen zorg ik er bijvoorbeeld voor dat de leerlingen regelmatig bij elkaar gaan kijken, dan doen we meteen een beweegrondje.

Komend schooljaar ga ik werken aan co-teaching en samen met mijn collega’s creatieve lessen maken en geven in verschillende disciplines. Die lessen sluiten vooral aan bij de thema’s, zoals bijvoorbeeld bij een literatuurles tijdens de Kinderboekenweek in oktober. Dat is voor mij een superspannende uitdaging, want in het team heeft iedereen zijn eigen expertise en niet elke collega voelt zich comfortabel bij kunst of creatieve lessen.

Daarnaast kiezen we komend schooljaar vanuit het CMK-programma voor muziek.
Daarvoor halen we een vakdocent in huis die in elke klas drie lessen komt geven. Dankzij het CMK-budget hebben we ook de mogelijkheid om instrumenten te kopen en kunnen we zelf deze instrumenten blijven gebruiken. Zo kiezen we met het CMK-programma en de lessen die ik geef voor verankering van cultuureducatie, en niet dat er een keer een creatief lesje wordt gedaan. 

Waar ga jij als icc-er nog aan werken?
Ik ga mij richten op co-teaching van mijn collega’s. Ook probeer ik het cultuurprogramma beter te laten aansluiten op onze jaarplanning. Het schooljaar is ingedeeld in 5 periodes met in iedere periode een hoofdthema Bij deze thema’s zoek ik heel gericht de museumbezoeken uit, de planning van de vakdocent in de klas en mijn eigen lessen.

Heb je een culturele tip?
In de Haarlemmermeer is heel veel erfgoed: forten en het stoomgemaal. Daar denk je niet snel aan bij een uitje, maar het vertelt prachtig het verhaal van de omgeving. En ik ga zelf toneelspelen. In Haarlem zijn er veel amateurtoneelgezelschappen. Mijn tip is om ook eens naar een voorstelling te gaan van een amateurgezelschap. Die zijn wat goedkoper, vaak op bijzondere locaties en vertellen unieke verhalen.

Toneelgroep Thalia in Haarlem https://toneelgroepthalia.com/
Forten in de Haarlemmermeer https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen/kunst-cultuur/fort-van-hoofddorp
 

45889

Nieuws en aankomende events van Cpunt in je mail?

Ontvang nieuwsbrief

Volg Cpunt op social media