Komend schooljaar ga ik werken aan co-teaching en samen met mijn collega’s creatieve lessen maken en geven in verschillende disciplines. Die lessen sluiten vooral aan bij de thema’s, zoals bijvoorbeeld bij een literatuurles tijdens de Kinderboekenweek in oktober. Dat is voor mij een superspannende uitdaging, want in het team heeft iedereen zijn eigen expertise en niet elke collega voelt zich comfortabel bij kunst of creatieve lessen.
Daarnaast kiezen we komend schooljaar vanuit het CMK-programma voor muziek.
Daarvoor halen we een vakdocent in huis die in elke klas drie lessen komt geven. Dankzij het CMK-budget hebben we ook de mogelijkheid om instrumenten te kopen en kunnen we zelf deze instrumenten blijven gebruiken. Zo kiezen we met het CMK-programma en de lessen die ik geef voor verankering van cultuureducatie, en niet dat er een keer een creatief lesje wordt gedaan.
Waar ga jij als icc-er nog aan werken?
Ik ga mij richten op co-teaching van mijn collega’s. Ook probeer ik het cultuurprogramma beter te laten aansluiten op onze jaarplanning. Het schooljaar is ingedeeld in 5 periodes met in iedere periode een hoofdthema Bij deze thema’s zoek ik heel gericht de museumbezoeken uit, de planning van de vakdocent in de klas en mijn eigen lessen.
Heb je een culturele tip?
In de Haarlemmermeer is heel veel erfgoed: forten en het stoomgemaal. Daar denk je niet snel aan bij een uitje, maar het vertelt prachtig het verhaal van de omgeving. En ik ga zelf toneelspelen. In Haarlem zijn er veel amateurtoneelgezelschappen. Mijn tip is om ook eens naar een voorstelling te gaan van een amateurgezelschap. Die zijn wat goedkoper, vaak op bijzondere locaties en vertellen unieke verhalen.
Toneelgroep Thalia in Haarlem https://toneelgroepthalia.com/
Forten in de Haarlemmermeer https://visithaarlemmermeer.nl/zien-doen/kunst-cultuur/fort-van-hoofddorp